Peppes Pizza får ikke kjøpe Dolly Dimple's

Konkurransetilsynet forbyr Umoe Restaurants AS å kjøpe Dolly Dimple's Norge AS. Årsaken er at oppkjøpet vil føre til at konkurransen innen restaurantmarkedet og take-away-markedet blir vesentlig begrenset.

Umoe Restaurants AS, som eier Peppes Pizza, har inngått avtale om å kjøpe Dolly Dimple's. Peppes Pizza og Dolly Dimple's er i dag de to eneste landsdekkende pizzakjedene som opererer innen både restaurant- og take-away-markedet.

– Peppes Pizza og Dolly Dimple's er nære konkurrenter, og konkurransepresset mellom dem vil forsvinne dersom de får samme eier. Dette kan føre til økte priser på pizza og dårligere kvalitet til kundene, sier konkurransedirektør Lars Sørgard. 

Intervjuet kunder
Konkurransetilsynet skal stanse foretakssammenslutninger som fører til vesentlig begrensning av konkurransen. For å vurdere konkurransesituasjonen i lokale og nasjonale markeder har tilsynet blant annet gjennomført intervjuer av kunder i flere av partenes restauranter, samt gjennomført en web-undersøkelse hos et utvalg av partenes kunder.

– Oppkjøpet ville ført til redusert konkurranse både nasjonalt og i 20 lokale markeder. Peppes Pizza ville fått økt markedsmakt som de kunne utnyttet til ulempe for forbrukerne, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen.

Avhjelpende tiltak
Peppes Pizza har kommet med forslag til avhjelpende tiltak for å begrense de konkurranseskadelige virkningene av kjøpet.

– Konkurransetilsynet har vurdert de foreslåtte tiltakene, og kommet til at de ikke var tilstrekkelige til å fjerne tilsynets bekymringer, sier Gabrielsen.

Konkurransetilsynets vedtak er sendt partene i dag.

 

Sist endret: