Markedsetterforskning trer i kraft i dag

Konkurransetilsynet har i dag fått et nytt virkemiddel for å styrke konkurransen i norske markeder. Markedsetterforskningsverktøyet gjør det mulig å iverksette målrettede tiltak for å rette opp i alvorlige konkurranseproblemer, også der det ikke foreligger brudd på konkurranseloven.

– Dette markerer et viktig skifte i norsk konkurransepolitikk. Med dette verktøyet kan vi gripe inn tidligere og mer presist, til fordel for både forbrukere og næringsliv, sier fungerende konkurransedirektør Gjermund Nese.

En markedsetterforskning kan startes dersom Konkurransetilsynet avdekker forhold som tilsier at konkurransen i et marked er, eller står i fare for å bli, vesentlig begrenset. Før en markedsetterforskning igangsettes, skal det gjennomføres en høring der berørte aktører og andre interessenter får mulighet til å komme med innspill. Deretter følger en grundig analysefase, hvor tilsynet innhenter informasjon, vurderer konkurranseforholdene og kartlegger eventuelle strukturelle eller atferdsmessige utfordringer i markedet. Dersom etterforskningen avdekker vesentlige konkurranseproblemer, kan Konkurransetilsynet pålegge målrettede tiltak for å styrke konkurransen.

Markedsetterforskning blir et verktøy som sidestilles med håndhevings- og pådriverarbeid, og det er det konkrete konkurranseproblemet som avgjør hvilket verktøy som er mest effektivt. Konkurransetilsynet har derfor ikke enda tatt stilling til i hvilke markeder en markedsetterforskning vil være mest aktuell. Tilsynet vil bruke tid på å vurdere hvor behovet er størst, og hvordan verktøyet kan brukes mest effektivt.

Når en markedsetterforskning settes i gang, skal prosessen være så åpen og transparent som mulig, for å sikre forutberegnelighet for næringslivet og at eventuelle konkurranseproblemer løses på best mulig måte.

– Vi skal bruke verktøyet med varsomhet og faglig integritet. Markedsetterforskning gjør det mulig å pålegge tiltak for å styrke konkurransen, men først etter grundige analyser og vurderinger, sier prosjektleder og seniorrådgiver Inger Ervik.

32134
Portrettbilde av Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.
Gjermund Nese, Konkurransetilsynet.
32196
Portrettbilde av Inger Sommerfelt Ervik
Inger Sommerfelt Ervik, økonom og seniorrådgiver i Konkurransetilsynet.

Pressetelefon: 47 66 77 77