Prisnivået bestemmes av ne ved salg av drivstoff og av fortjenesten til stasjonene og kjedene. I tillegg har lokal konkurranse mye å si for kortsiktige svingninger i pumpepriser og for lokale prisforskjeller.
Hvordan påvirker konkurranse drivstoffprisen?
Graden av konkurranse i drivstoffmarkedet er forskjellig i ulike områder. Om det er god konkurranse avhenger blant annet av hvor mange og hvilke kjeder som er til stede, om det er ubetjente stasjoner i området og størrelsen på transportkostnadene knyttet til å forsyne stasjonene med drivstoff. Noen steder finnes det også mindre kjeder som bidrar til sterkere konkurranse, fordi de ikke følger det samme faste prismønsteret som de store kjedene.
I byer er det ofte flere kjeder til stede, noe som ofte bidrar til bedre konkurranse. Samtidig kan det i områder med mange aktører likevel være høye priser. Det kan skyldes at korte avstander gjør det lettere for stasjonene å observere hverandres priser, noe som kan dempe konkurransen.
I tillegg spiller kundene en stor rolle. Jo mer aktive kundene er til å fylle tanken når det er billig, desto hardere må stasjonene konkurrere for å vinne kunder. Derfor vil områder med spesielt prisbevisste kunder oftere ha lavere drivstoffpriser.
Andre faktorer som kan påvirke prisen
Prisnivået styres også av internasjonale priser på drivstoff, drivstoffavgifter, driftskostnader og fortjeneste for stasjonene og kjedene. Når for eksempel råvareprisen på olje ligger over normalen i perioder, vil de internasjonale drivstoffprisene øke, og prisnivået på drivstoff i Norge vil gå opp.