5 grunner til at usportslig oppførsel er dårlig “business”

Sunn konkurranse mellom leverandører er bra for alle kunder. Både bedrifter, offentlige innkjøpere og forbrukere tjener på at konkurransen fungerer. Når din bedrift skal gjøre innkjøp vil dere tjene på at potensielle tilbydere kappes om å få dere som kunde, ved for eksempel å tilby best mulig service til lavest mulig pris. 

For deg som forbruker betyr sunn konkurranse at du kan velge mellom et bredt utvalg av varer og tjenester til variert pris og kvalitet. Det er bra for lommeboken og for din valgfrihet.  

Noen ganger bestemmer leverandører seg for jukse ved å samarbeide, i stedet for å konkurrere. Slikt samarbeid vil være et alvorlig brudd på konkurranseloven, og foregår dermed som regel i det skjulte. Her er fem grunner til at dette er dårlig “business”:  

1. Prisene går opp  

Dersom leverandørene dine har blitt enige om å holde prisene kunstig høye, har du kanskje ikke annet valg enn å betale en høyere pris for å gjennomføre kjøpet. Dersom du mistenker at dette foregår, bør du tipse Konkurransetilsynet. 

2. Innovasjon og effektivitet går ned 

Når leverandører konkurrerer om deg vil de arbeide for å være så effektive og innovative som mulig. Men hvis leverandørene ikke konkurrerer med hverandre, vil de i mindre grad måtte anstrenge seg for være effektive og skape nye løsninger. 

3. Du får dårligere service 

I et samfunn med sunn konkurranse vil leverandører av varer og tjenester konkurrere om å beholde deg som kunde. Det er dermed god grunn til å yte god service. Leverandører som har blitt enige om ikke å konkurrere har mindre motivasjon til å ta vare på deg som kunde, siden de ikke risikerer å miste deg til konkurrenten.  

4. Kunden får ikke et reelt valg blant ulike leverandører 

Ved første øyekast kan det se ut som du har valgmuligheter. Men hvis leverandørene samarbeider om å tilby samme vare for samme pris, er valget bare en illusjon – og dårlig for bedriften din.  

5. Bransjens omdømme lider 

Hvis deler av en bransje eller sektor blir kjent for konkurransejuks, kan hele bransjen få et omdømmeproblem – også de som følger konkurranseloven. Dersom du kjøper produkter til priser som er rigget risikerer også dine kunder å betale en overpris.

Vet du om brudd på konkurranseloven, eller har du selv vært involvert i dette? Gjøre det rette ved å melde ifra til oss. Les mer på kt.no/tips. 

Konkurranseloven på 1-2-3

Vet du om brudd på konkurranseloven, eller har du selv vært involvert i dette? Gjøre det rette ved å melde ifra til oss. Les mer på kt.no/tips.