Konkurransepodden: Amazon utfordrer norske bedrifter

Den amerikanske netthandelsgiganten Amazon har etablert seg i Sverige. I en ny episode av Konkurransepodden forklarer vi hvordan dette kan komme til å påvirke norske bedrifter. På hvilken måte bør de forberede seg på konkurransen? Og i hvilken grad kan økt netthandel bedre konkurransen i det norske dagligvaremarkedet?

I 1994 startet grunnleggerne av Amazon med boksalg over nett fra en garasje i Seattle. I dag er selskapet ett av verdens største og en gigant innen netthandel. I denne episoden av Konkurransepodden forklarer konkurransedirektør Lars Sørgard hva selskapets etablering i Sverige kan komme til å innebære for norske bedrifter og for oss forbrukere.

– Amazon er en nettbutikk for alle typer produkter. For å bli attraktiv i kampen mot Amazon må også norske nettbutikker fremover tilby et større utvalg. Det kan komme oss forbrukere til gode i form av bedre utvalg og lavere priser, sier Lars Sørgard.

Men Amazon har også møtt motstand i EU, og etterforskes nå for brudd på EUs konkurranseregler. At Amazon slipper til andre produsenter på sin plattform gir blant annet selskapet en enorm innsikt i kundenes handlevarer og konkurrentenes produkter og priser.

– I verste fall kan selskapers innsikt om konkurrentene føre til høyere priser for oss kunder. Dersom EU pålegger Amazon å endre adferd, ved for eksempel å forby selskapet å gi fortrinn til egne produkter, kan det få konsekvenser også for oss norske forbrukere, sier Sørgard.

Økonom i Konkurransetilsynets Prosjekt Dagligvare, Signe Abrahamsen, følger nøye med på utvikling og trender i det norske dagligvaremarkedet. I denne episoden forklarer hun hvordan økende netthandel av matvarer kan påvirke konkurransen i det norske dagligvaremarkedet fremover.

– En av grunnene til at dagligvaremarkedet er så konsentrert er at det er vanskelig å få tak i egnede butikklokaler. Men fysiske lokaler er jo ikke så viktig for en nettaktør, slik at dette er en faktor som kan gjøre det lettere for rene netthandelsselskaper å etablere seg, sier Signe Abrahamsen.

I denne episoden gir vi deg også konkurransenytt fra verden, der vi tar for oss milliardboten teknologiselskapet Alibaba har fått fra kinesiske konkurransemyndigheter.

Du kan høre Konkurransepodden i Acast >>

Du kan også høre podcasten i Itunes, Spotify eller der du foretrekker å høre podcast.

33738
Signe Abraham i Podcast studio
Signe Abrahamsen er økonom i Konkurransetilsynets Prosjekt Dagligvare,