Flere europeiske togselskaper har fått konkurransemyndigheter på nakken de siste årene. I en ny episode av Konkurransepodden får du blant annet høre hva ulike selskaper har gjort for å kvitte seg med konkurrenter, og hvorfor det har resultert i høye gebyrer fra EU-kommisjonen.
Konkurransepodden drar på Interrail i Europa og forklarer ulike saker der selskaper blant annet er ilagt gebyrer for brudd på konkurransereglene. Vi tar for oss ulovlig samarbeid og misbruk av dominerende stilling. I tillegg forklarer økonom Magnus Friis Reitan hvorfor EU-kommisjonen sa nei til en av de mest omtalte foretakssammenslutningene i Europa de siste årene; tyske Siemens’ oppkjøp av franske Alstom.
Det er mange triks et selskap kan bruke for å prøve å kvitte seg med konkurrenter. Du får blant annet høre historien om hvordan et jernbaneselskap rev opp jernbaneskinner for å hindre konkurrenten tilgang til jernbanelinjen. Vi kommer også inn på hvordan EU-kommisjonen mener flere europeiske togselskaper gikk sammen i et kartell.
Du kan høre Konkurransepodden i Acast, Itunes, Spotify eller der du foretrekker å høre podcast.
Du kan høre Konkurransepodden i Acast, Itunes, Spotify eller der du foretrekker å høre podcast.