Utvidet prisregulering på praiing av drosjer kan gi utilsiktede konsekvenser i form av høyere priser.
Konkurransetilsynet har i dag sendt høringssvar til Nærings- og fiskeridepartementet på forslag til forskrift om midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn som ikke er forhåndsbestilt.
Forslaget innebærer et pristak på drosjer som praies på gaten eller oppsøkes på holdeplass, i områder som ikke allerede er maksimalprisregulert. Målsettingen er å motvirke høy variasjon i priser og enkelte tilfeller med svært høye priser.
Konkurransetilsynet regulerer allerede prisene i store deler av det norske drosjemarkedet. Dette gjøres ved at tilsynet setter en grense for hvor høye priser drosjene kan ta, såkalte maksimalpriser. Prisreguleringen gjelder for hele landet, med unntak av 37 tett befolkede kommuner. I disse kommunene er det vurdert at prisregulering ikke er nødvendig fordi konkurransen er sterk nok til å motvirke et for høyt prisnivå. Departementet foreslår nå å innføre midlertidige maksimalpriser også i disse 37 kommunene.
– Drosjene har allerede i dag en plikt til å opplyse forbrukerne om prisen før turen starter. Vi er enig i at det kan være nødvendig å vurdere ytterligere tiltak for å unngå tilfeller som omtalt i media med svært høye priser på enkelte drosjeturer, men regulering av priser er en krevende øvelse. Settes prisen for høyt risikerer man at forbrukerne må betale en høyere pris for drosjeturen sin enn uten regulering. Settes prisen for lavt blir resultatet færre drosjer på veien. Ytterligere regulering av prisene i drosjemarkedet bør derfor ikke iverksettes uten at det er absolutt nødvendig, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet mener det er behov for en nærmere utredning av omfanget av det problemet som forslaget til regulering er ment å løse.
– Å regulere priser er et svært inngripende virkemiddel, som kan få utilsiktede negative konsekvenser for både tilbydere og kunder i drosjemarkedet. Konkurransetilsynet savner en grundigere analyse av behovet for å innføre den ytterligere reguleringen som nå foreslås, sier prosjektleder Fredrik Sortland.
Les Konkurransetilsynets høringssvar.
Pressetelefon: 47 66 77 77