I et debattinnlegg 27.02.25 uttrykker Kjell H S Jensen frustrasjon over høye drivstoffpriser i Bodø. Hans oppfatning er at Konkurransetilsynet ikke er opptatt av prisene på drivstoff og muligheten for at det er prissamarbeid mellom de store kjedene.
Replikken er skrevet av Stig Torje Bjugn, seniorrådgiver i Konkurransetilsynet.
I Konkurransetilsynet har vi stor forståelse for at det er frustrerende med høye drivstoffpriser, kanskje særlig når man opplever at det er høyere priser i sitt lokalområde enn i naboområder eller andre deler av landet.
Det er likevel sånn at drivstoffmarkedet er et marked som Konkurransetilsynet følger svært tett. Vi har pålagt de store drivstoffkjedene å melde inn til oss hver gang de kjøper stasjoner av hverandre, og i tillegg kartlegger og analyserer vi jevnlig prisene i markedet. Vi gir også prisinformasjon til forbrukere slik at det skal være litt lettere å vite når det kan være lurt å fylle. Informasjonen om dette finnes blant annet på tilsynets temasider om drivstoff. Dersom vi oppdager noe som gir oss mistanke om ulovlig samarbeid i markedet, vil vi ta dette på største alvor. I 2020 avsluttet Konkurransetilsynet en etterforskningssak etter at Circle K og YX forpliktet seg til å slutte med det tilsynet mente kunne være ulovlig prissignalisering.
Drivstoffprisene følger et bestemt mønster. Pumpeprisene settes markant opp noen dager i uken, for så å bli gradvis nedjustert. Det er store lokale forskjeller i hvor mye prisene går ned mellom prisøkningene. Noen steder går prisen nesten ikke ned, mens andre steder har vi sett at seks kroner mellom topp og bunn er vanlig. Jo større forskjell, desto sterkere er den lokale konkurransen. Basert på Jensens beskrivelse kan det virke som at konkurransen i Bodø dessverre har svekket seg.
Mange tenker at det har skjedd noe ulovlig når to stasjoner har helt like priser, men det trenger ikke være tilfellet. I drivstoffmarkedet er det vanlig å følge med på hverandres prismaster, og individuelt beslutte å sette prisen likt som den på nabostasjonen. Dette er normalt ikke ulovlig.
Det er heller ingenting i konkurranseloven som regulerer hvor store prisforskjeller mellom ulike områder kan være. Store prisforskjeller mellom to stasjoner er ofte et tegn på at de ikke konkurrerer om de samme kundene.
Det er normalt forbudt med kontakt mellom konkurrerende stasjoner som påvirker hvordan de setter prisen. Dette gjelder både direkte og indirekte kontakt.
Som kunde kan man påvirke drivstoffprisene mer enn man kanskje tror. Stasjonene setter ned prisene nettopp for å tiltrekke seg kunder. Jo mer effektivt dette er, desto mer villige vil stasjonene være til å sette ned prisene. Det betyr at områder hvor kundene responderer sterkt på en prisreduksjon kan ha billigere drivstoff. Derfor vil det lønne seg å være nøye på å slå til når man ser lave priser. Selv om tanken er halvfull vil det likevel være med på å gi lavere priser på lengre sikt hvis man svinger innom og fyller noen liter.
I områder hvor ingen stasjoner har spesielt lave priser, kan det lønne seg å planlegge påfyll av drivstoff når man uansett har ærender i områdene rundt. Og det er tilstrekkelig at en del kunder gjør dette. Så lenge det er mange nok til at de lokale stasjonene ser at salget går ned, er det gode sjanser for at de andre stasjonene vil justere ned prisen for å få opp salget igjen.
Vi har sett flere tilfeller de senere årene på at konkurransen har blitt sterkere i områder der det har vært stort fokus på høye priser, for eksempel i Harstad (Nå var billigere drivstoff i Harstad enn i Bjerkvik), Tromsø (Priskrigen raser i Tromsø – kundene fyller reservekanner) og Sunndalsøra (Derfor er det lange køer ved pumpene – rbnett.no).
Jensen nevner også forholdet mellom bensin- og dieselprisen. Dette har variert over tid, avhengig av utviklingen i internasjonale innkjøpspriser på bensin og diesel. Dieselprisen var for eksempel høyere enn bensinprisen en periode i 2022 etter at den internasjonale prisen på diesel økte, delvis som følge av at diesel ble benyttet som erstatning for russisk gass til å generere elektrisitet: Derfor er diesel nå dyrere enn bensin – E24. Nå ser vi igjen likere priser på bensin og diesel som følge av likere innkjøpspriser: Historiske priser på bensin og diesel.
Replikken ble publisert på an.no 1. mars 2025.