Team Møkster AS og Team Atlantic AS skal fungere som skipseiende foretak og overføres tonnasje fra eierselskapene. Bakgrunnen for opprettelsen av fellesforetakene oppgis blant annet å være krav fra etterspørrere om rammeavtaler som omfatter flere skipstyper og et ønske om å opprette rene skipseiende foretak som er underlagt rederibeskatningsordningen slik den går frem av skatteloven §§ 8-10 flg.
Konkurransetilsynet har vurdert at markedseffektene av prissamarbeidet gjennom Team Atlantic og Team Møkster vil være relativt små og følgelig ha liten konkurransemessig betydning. Med hjemmel i krrl. § 3-9 første ledd bokstav c har Konkurransetilsynet fattet følgende vedtak:
Simon Møkster Rederi AS og Sartor Shipping AS gis dispensasjon fra krrl. § 3-1
første ledd til å kunne utføre prissamarbeid gjennom Team Møkster AS.
Simon Møkster Rederi AS, Sartor Shipping AS og Eidesvik Shipping AS gis
dispensasjon fra krrl. § 3-1 første ledd til å kunne utføre prissamarbeid gjennom
Team Atlantic AS.
Vedtaket trer i kraft straks og gjelder til 27. juni 2008.