Festival med konkurranse gir best fest

Sommerens mange arrangementer rundt om i landet gir gode muligheter for lokale serveringssteder til å tjene noen ekstra kroner. Denne gevinsten kan fort gå tapt om man ikke holder seg innenfor konkurranseloven.  

Kronikken er skrevet av Gjermund Nese avdelingsdirektør for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet.

Endelig kan vi nyte sommer og sol. For mange er deltakelse på diverse festivaler og byfester et av sommerens høydepunkt. Dette gir også muligheter til ekstra god inntjening for blant annet serveringssteder på plassene der disse festene arrangeres. Det kan være fristende å øke prisene når store arrangementer trekker ekstra mange kunder.

Konkurranseloven er gjerne ikke det første du tenker på når køen foran baren du driver vokser, eller når du jubler over nyheten om at et stort arrangement skal finne sted i byen eller bygden der akkurat ditt serveringssted ligger. Det er ikke ulovlig å øke prisene sine, for eksempel når etterspørselen stiger, gitt at man gjør det på helt selvstendig grunnlag.

Om man faller for fristelsen til å diskutere prisnivå med sine konkurrenter havner man fort i strid med konkurranselovens forbud mot konkurransebegrensende samarbeid. Slike brudd på loven vil kunne medføre høye bøter fra Konkurransetilsynet.

Det finnes mange store og små serveringssteder i Norge. Alle kjenner nok ikke konkurranseloven like godt. Likevel har alle bedrifter, enten de er små eller store, plikt til å overholde denne loven, og det kan koste en dyrt å ikke kjenne til de mest grunnleggende reglene. Om man som bedriftseier skal lære seg én ting fra konkurranseloven så er det aller viktigste dette: Du har ikke lov til å samarbeide eller diskutere med dine konkurrenter om hvilke priser dere skal ta.

Problemstillingen ble nylig aktuell da en rekke serveringssteder i en liten by tilsynelatende ønsket å samarbeide om å øke sine priser i forbindelse med et arrangement. Selv om formålet med et slikt samarbeid tilsynelatende kan være godt – for eksempel å skaffe inntekter til arrangementet – vil det normalt ikke gjøre samarbeidet lovlig. Det ble fremført som et argument at serveringsstedenes priser fremdeles ville være ulike og at konkurransen dermed skulle være ivaretatt. Dette vil ikke være en gyldig unnskyldning. Et prissamarbeid mellom konkurrenter er ulovlig, enkelt og greit.

Konkurransetilsynet er ikke en festbrems, tvert imot. Konkurranse gir mer festival for pengene. For arrangørstedene er en festival en ekstraordinær situasjon, men ikke en anledning til å bryte konkurransereglene. Vår sommerhilsen til alle serveringssteder som er så heldige å få et arrangement på besøk i sitt nabolag, er klar og tydelig: Ikke fall for fristelsen til å samarbeide med konkurrentene om priser. Ved å følge konkurranseloven bidrar dere til at feriepengene rekker lengst mulig for folk og gjør at flere kan ta seg råd til å dra på festival og kanskje spise på nettopp din restaurant i sommer. I tillegg unngår dere å våkne opp til en økonomisk bakrus som følge av høye bøter fra Konkurransetilsynet.

Kronikken ble publisert i iHarstad 10.07.23.

32134
Portrettbilde av Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.
Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.