Finansportalen kan være nyttig, men bare hvis folk bruker den

Hvis Finansportalen skal hjelpe forbrukerne med å ta bedre valg og styrke konkurransen i markedet, må den ha relevant og pålitelig innhold, være lett tilgjengelig og bli brukt.

Konkurransetilsynet har sendt høringssvar til Barne- og familiedepartementet om forslaget om å innføre rapporteringsplikt for tilbydere av fonds- og pensjonstjenester. Forslaget innebærer at aktører må rapportere gebyrene sine, altså prisen på tjenestene, til Finansportalen.

– Når forbrukerne har enkel tilgang til oppdatert og riktig informasjon, blir det lettere å sammenligne produkter. En god sammenligningstjeneste gjør det enklere for kundene å ta informerte valg og kan styrke konkurransen, sier Kristjan Ryste, fungerende nestleder ved avdeling for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet.

Fond og pensjonsprodukter er ulike former for sparing som varierer både i pris og innhold. Hvis rapporteringsplikten innføres, mener Konkurransetilsynet at informasjonen må holde høy kvalitet.

– En god sammenligningstjeneste bør vise mer enn bare pris. Den må også vise forskjeller i innhold og kvalitet, slik at forbrukerne kan finne det som passer best for dem, sier Ryste.

I høringssvaret understreker Konkurransetilsynet at en sammenligningstjeneste først styrker konkurransen når den blir brukt. Det er derfor viktig at Finansportalen ikke bare inneholder god informasjon, men også er kjent og tilgjengelig for forbrukerne. Da kan den bidra til mer bevisste valg og et bedre fungerende marked.

Les hele høringssvaret fra Konkurransetilsynet. 

49260
Portrettbilde av Kristjan Ryste
Kristjan Ryste ved avdeling for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet.

Pressetelefon: 47 66 77 77