Konkurransepodden: Hvorfor er drivstoffprisene så høye nå?

Høye drivstoffpriser merkes på lommebøkene til mange bilister for tiden. Hvorfor er det egentlig så dyrt med bensin og diesel nå? I en ny episode av Konkurransepodden forklarer vi hva som skyldes internasjonale forhold, og i hvilken grad høye priser skyldes begrenset konkurranse i det norske bensinstasjonmarkedet.

I denne episoden gir økonom Marita Skjæveland deg også tips til hvordan du kan spare penger ved å følge med på prisbildet i ditt eget nærområde, og unngå å fylle på autopilot når tanken er tom.

– Drivstoffkunder som holder seg oppdatert kan spare relativt mye. På dager der prisene økes hos en bensinstasjon kan det ta litt tid før de andre stasjonene i nærheten rekker å sette opp prisen. Da er det mulig å gjøre et godt kjøp. Dette skjer ikke på bestemte dager, noe som gjør det ekstra viktig å følge godt med på prisbildet, sier Marita Skjæveland, økonom og nestleder ved Konkurransetilsynets avdeling for bygg, industri og energi.

Drivstoffmarkedet er et marked Konkurransetilsynet følger nøye. Flere forbrukere tar også jevnlig kontakt med tilsynet om drivstoffprisene. Blant annet er det flere som lurer på om det kan være i strid med konkurranseloven at flere bensinstasjoner setter helt like priser på bensin og diesel.

– Like priser er ikke ulovlig i seg selv. Vi vet at ansatte ved de ulike bensinstasjonene kjører rundt og sjekker konkurrentenes prismaster. Ut fra det tilpasser de seg hverandres priser. Men dersom aktører har kontakt og for eksempel snakker sammen for å fastsette priser vil det være i strid med konkurranseloven, sier Marita Skjæveland.

I denne episoden forklarer vi også bakgrunnen for Konkurransetilsynets vedtak mot Circle K og YX i oktober 2020. Tilsynet etterforsket selskapene etter mistanke om at de samarbeidet om å fastsette drivstoff-prisene gjennom publisering av veiledende priser på nettsidene sine. Selskapene var ikke enige i Konkurransetilsynets bekymring. Likevel forpliktet de seg til å slutte å publisere disse listeprisene åpent på nettsidene sine, gjennom såkalt avhjelpende tiltak. Dette gjorde at tilsynet avsluttet etterforskningssaken. Det bindende vedtaket er viktig for norske drivstoff-kunder, fordi det bidrar til at det er vanskeligere for drivstoff-aktørene å tilpasse seg hverandres priser.

Du kan høre Konkurransepodden i Acast >>

Du kan også høre podcasten i Itunes, Spotify eller der du foretrekker å høre podcast.

Var dette nyttig?

Bilde av fire personer som sitter i podcast-studio
Marita Skjæveland, økonom og nestleder ved Konkurransetilsynets avdeling for bygg, industri og energi.