Hva er markedsetterforskning?
Markedsetterforskning er et verktøy Konkurransetilsynet kan bruke for å styrke konkurransen i et marked hvis det avdekkes vesentlige konkurranseproblemer. Verktøyet gir tilsynet mulighet til å gripe inn tidligere og mer presist sammenlignet med de andre virkemidlene i konkurranseloven. Erfaringer fra andre land viser at et markedsetterforskningsverktøy kan gi store besparelser for forbrukere.
Siden markedsetterforskning kan resultere i inngripende tiltak, kreves grundige undersøkelser. Før en etterforskning starter, skal det holdes en høring. Gjennom hele forløpet av en markedsetterforskning vil tilsynet jobbe for å få en åpen og transparent prosess og en god dialog med berørte aktører. Dette skal bidra til forutsigbarhet for markedsaktører og gi dem mulighet til å komme med innspill. Samtidig vil det sikre at Konkurransetilsynet får informasjon om markedet og markedsforholdene, og slik også sikre at markedsetterforskningen og eventuelle tiltak blir målrettet, effektiv og ikke mer omfattende enn nødvendig.