Episode 3: Konkurranse i krisetid

Korona-pandemien har ført næringslivet ut i en dyp krise. Så hvorfor er det nå viktigere enn noensinne med sunn konkurranse i alle markeder?

I tredje episode av Konkurransepodden forklarer direktør Lars Sørgard hva krisen gjør med Konkurransetilsynets arbeid. Flere bedrifter henvender seg til Konkurransetilsynet med spørsmål om hvordan de skal forholde seg til konkurransereglene under krisen, og tilsynet bruker mye tid på veiledning.

Du får også svar på hva norske konkurransemyndigheter lærte av dotcom-krisen, finanskrisen og enda lengre tilbake: de harde 30-årene. Den gangen mente norske myndigheter at løsningen var mindre konkurranse. Blant annet ble selskaper i blant annet meieribransjen nærmest tvunget til å slå seg sammen. Hva har vi lært av feilene som ble gjort den gangen?

Du kan høre episoden her via Acast >>

Podcasten kan også høresItunes og Spotify.

Les også kronikk om samme tema, publisert av E24 i dag >>

Gruppebilde av personer i studio for Konkurransepodden.