Statsstøtte til flyselskaper kunne gitt usunn konkurranse i luftfarten. Men hva skjer med konkurransen på kort og lang sikt dersom flyselskaper går over ende?
Det er dramatiske tider i den norske luftfartsbransjen. Korona-pandemien har fått passasjertallet til å stupe. Likevel ser ikke konkurransedirektør Lars Sørgard mørkt på fremtidens konkurranse-situasjon. I sjette episode av Konkurransepodden forklarer han hva som kan skje med konkurransen på kort og lang sikt dersom flyselskaper går over ende.
– Det er ikke Konkurransetilsynets rolle å avgjøre om flyselskaper skal få statsstøtte eller ikke. Men vi har gitt Nærings- og fiskeridepartementet konkurransefaglige råd. Etter vår vurdering vil det, uavhengig av om noen flyselskaper forlater markedet, fortsatt være potensial for konkurranse på de største innenlands flyrutene.
Sørgard advarer mot å utsette en omstilling som er nødt til å komme. Statsstøtte til enkeltselskaper kan føre til at krisen forlenges, og at nye idéer ikke vokser frem slik de kunne gjort dersom noen selskaper forlater markedet.
På 90-tallet var det en usunn konkurranse i norsk luftfart, der SAS og Braathens konkurrerte på de største rutene. Mange flygninger kjørte med halvtomme fly, og billettprisene var høye. I 2001 ga Braathens opp, og SAS fikk monopol frem til Norwegian etablerte seg som lavpris-selskap. Hvor stor er faren for at vi igjen kan ende opp med monopol i norsk luftfart?
Du kan høre Konkurransepodden i Acast.
Du kan også høre den i Itunes, Spotify eller der du foretrekker å høre podcast.