Drosjenæringen er overregulert. Tiden er moden for å gi næringen rammer som bidrar til å gi et kundetilpasset, fleksibelt og moderne drosjetilbud, sier Konkurransetilsynet i en ny rapport.
Konkurransetilsynet peker i rapporten på flere utdaterte reguleringer som hemmer et fremtidsrettet drosjetilbud.
– Det er i dag krav om at drosjesjåfører må ha kjørt drosje i to år for å få løyve. Det er også et krav om å kjøre på fulltid for å få løyve. Disse og flere lignende krav begrenser både utviklingen av næringen og reduserer tilgjengelighet og valgmulighet for drosjekundene, sier fagdirektør Kjell Jostein Sunnevåg.
Se YouTube-video >>
Rapporten peker på at konsekvensen av overreguleringen er at konkurransen i drosjemarkedet ikke fungerer.
• Behovsprøvingen fungerer som en betydelig etableringsbarriere. Nye selskaper som kan gi konkurranse får ikke etablere seg.
• Det er liten fleksibilitet i drosjetilbudet.
• For å få løyve må drosjekjøring være hovederverv. Det innebærer for eksempel svært begrensede mulighet for en person i distriktet å ha drosjekjøring som en attåtnæring
• Drosjeprisene i store deler av landet er regulert. Selv i byene der det er fri prissetting, er det minimal konkurranse på pris
• Det er vanskelig for kundene å sammenligne priser og finne ut hva drosjeturen faktisk kommer til å koste
• Det er lite nytenking og innovasjon i bransjen
Konkurransetilsynet foreslår at de kravene til drosjeløyver tilpasses behovet for å skape konkurranse. En fremtidsrettet reguleringen av drosjenæringen bør i stedet ha krav som retter seg mot kvalitet og sikkerhet. Disse kravene må håndheves strengt.
– Det vi foreslår er moderne rammer for drosjenæringen, med krav som stimulerer til konkurranse, økt produktivitet og innovasjon – og som ikke minst ivaretar passasjerenes krav til kvalitet og sikkerhet. Passasjerene skal være trygge når de setter seg inn i en drosje, sier konkurransedirektør Christine Meyer.
Fakta
Eksempler på reguleringer i drosjemarkedet
- Fylkeskommunene behovsprøver løyvetildelingen
- Det er krav om å ha kjørt drosje i to år for å løyve
- Løyvetildeling er basert på ansenitet
- Det er krav om at drosjekjøring skal være hovedjobb
- Det er krav om stasjoneringssted og kjøreplikt
- I tillegg er prisene utenfor de store byene regulert (maksimalprisforskriften)