Norske drivstoffaktører skrur som hovedregel opp prisen på drivstoff to ganger i uken. Det viser en kartlegging Konkurransetilsynet har utført. Siden prisløftene skjer ulike dager er det svært viktig for bilistene å følge med på prisbildet i sitt nærområde og unngå å fylle tanken når pumpeprisen er på det høyeste.
Høy oljepris og internasjonale forhold bidrar til at drivstoffprisene er rekordhøye for tiden. Likevel er det mulig for bilister å spare penger dersom man følger godt med på sine lokale stasjoner og unngår å fylle på pristoppene.
Prisene på drivstoff går i sykluser. Det er som oftest to prisløft i løpet av en uke, og da økes prisene over hele landet i løpet av samme dag hos alle de store kjedene. Mellom disse løftene går prisene gradvis ned. Hvor raskt og hvor langt ned prisen går i perioden mellom prisløft avhenger av lokale konkurranseforhold.
– Prisøkningene ser ut til å skje hver tredje eller fjerde dag. De første løftene på hverdager skjer typisk rundt klokken 10, mens det skjer noe tidligere på morgenen i helgene. Prisene er på sitt laveste rett før denne prisstigningen skjer, men også i timene etterpå, før alle stasjoner har fulgt etter og også økt sine priser. Dette bør norske drivstoffkunder være bevisst på, sier Stig Torje Bjugn, seniorrådgiver på avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.
Fordi prisløftene ikke skjer på faste dager er det en utfordring for kundene å vite når prisene er lave. Det er imidlertid relativt mye å spare på å være en bevisst forbruker. Prisene varierer gjerne med opp mot 3 kroner per liter fra topp til bunn mange steder, og i perioder kan forskjellen være mer enn dette.
– For kunden er det er lurt å følge med over tid i de områdene man gjerne kjører mye. Da kan man danne seg et inntrykk av hva som er et lavt prisnivå i sitt eget lokalområde. Samtidig kan det være vanskelig i disse tider med stadig nye prisrekorder å vurdere hva som er lav pris. Vi ønsker derfor å prøve å gi kundene noen flere holdepunkter som kan hjelpe dem med å være prisbevisste. At det stort sett går tre eller fire dager mellom prisløftene er særlig interessant for bilistene å merke seg sier Marita Skjæveland, nestleder i avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet følger nøye med på drivstoffmarkedet og hvordan prismønsteret utvikler seg. Det er drivstoffprisene i perioden 1. april – 31. september i fjor tilsynet nå har undersøkt. Ifølge tilsynets analyser skjer prisøkningene på ulike ukedager, men et flertall av prisløftene i sommerhalvåret i fjor skjedde tre dager etter forrige prisløft, og nesten alle skjedde tre eller fire dager etter forrige prisløft.
– Kunder som ofte passerer bensinstasjoner kan gjerne observere at prisene plutselig har blitt høyere, og at det dermed må ha skjedd et prisløft. Da får man en indikasjon på at neste prisløft sannsynligvis vil skje om tre-fire dager, og dermed når prisene vil være på sitt laveste neste gang. I tillegg tar det gjerne noen timer før alle stasjoner har økt prisene på en dag med prisløft. Er man heldig kan det være andre stasjoner i området som ikke har økt prisene enda, sier Marita Skjæveland.
Dersom drivstoffkundene er bevisste og fyller tanken der og når prisen er lavest vil de både spare penger og bidra til bedre konkurranse. Bevisste kunder fører til at det er mer lønnsomt for den enkelte stasjon å tilby lave priser
Faktaboks drivstoffpriser:
- Frem til 2017 var det et fast mønster at drivstoffkjedene økte prisene hver mandag og torsdag.
- I desember 2017 begynte Circle K og YX å løfte prisene på de dagene de oppdaterte veiledende pumpepriser på sine nettsider.
- Konkurransetilsynet fikk høsten 2020 Circle K AS og YX Norge AS til å forplikte seg til å slutte med å publisere listepriser for drivstoff på nettsidene sine. Det var tilsynets vurdering at publisering av listepriser på nettsidene fungerte som et signal til konkurrentene om når og til hvilket nivå prisene skulle økes og at denne typen adferd kunne utgjøre et ulovlig samarbeid.
- Konkurransetilsynet har siden 2016 hatt en særskilt markedsovervåkning av drivstoffmarkedet som blant annet innebærer at aktørene må sende inn prisdata to ganger i året. De fire største kjedene er også pålagt en særskilt opplysningsplikt for foretakssammenslutninger.
Les også:
https://konkurransetilsynet.no/endringer-i-drivstoffmarkedet-prisbevisste-kunder-kan-spare-penger-og-bidra-til-bedre-konkurranse/
https://konkurransetilsynet.no/konkurransepodden-hvorfor-er-drivstoffprisene-sa-hoye-na/