Konkurransen i markedet for Telekom
Konkurransen i markedet for telekom har i en årrekker vært omdiskutert, og i både Norge og Europa har det det skjedd en betydelig konsolidering de senere årene. Eksempler på dette fra Norge er Telia sitt oppkjøp av Tele2 (TeliaSonera/Tele2) og Phonero (Telia/Phonero) i henholdsvis 2014 og 2017. Mulig tema for en masteroppgave er å analysere konkurransen i markedet for telekom. Se f.eks. Meld. St. 28 (2020-2021) ‘Vår felles digitale grunnmur’ for mer bakgrunnsinformasjon. Innenfor temaet er det flere mulige innfallsvinkler til en masteroppgave: effekten av fusjoner og oppkjøp, om avhjelpende tiltakt har hatt effekt, markedskonsentrasjon og priser, hvordan har prisutviklingen vært i Norge sammenlignet med andre land i takt med utbyggingen av det tredje nettet, mfl. Innenfor telekom finnes det halvårlige data både for Norge, Sverige, Danmark og Finland. Temaene egner seg også for bruk av spørreundersøkelser, f.eks. for å kartlegge kundeadferd i mobilmarkedet.
Generelt om forslagene
Forslagene til tema er fritt tilgjengelig for alle og er ment være en kilde til inspirasjon. Dersom en ønsker å skrive masteroppgave innen ett av temaene er det mulig å henvende seg til oppgitt kontaktperson for råd og innspill. Kontaktpersonen er ikke ment å fungere som veileder for oppgaven. Avgrensing og retning på oppgaven må bestemmes i samråd med veileder ved utdanningsinstitusjonen.