2023 I 2022 I 2020 I 2019 I 2018 I 2017 I 2016 I 2015 I
Substitution and ownership in the Norwegian newspaper market
Prosjektleder: Øyvind Thomassen
Vedtak: V2023-5
Status: Pågående
Kort omtale av prosjektet: Prosjektets hovedformål vil ifølge søknaden være å bidra til å utvide kunnskapen om konkurransen i norske avismarkeder, samt å bedre forstå hvordan krysseierskap i norske mediebedrifter påvirker markedet, både teoretisk og empirisk. Videre vil prosjektet studere det norske reklamemarkedet og vurdere avisers markedsandeler i dette markedet.
Digital platforms and product recommendation systems
Prosjektleder: Mohammed Mardan
Vedtak: V2023-6
Status: Pågående
Kort omtale av prosjektet: Prosjektets hovedformål vil ifølge søknaden være å bidra til å utvide kunnskapen om konkurransen i digitale markeder, hvor anbefalingsalgoritmer brukes. Prosjektet vil anvende teoretisk metode for blant annet å undersøke hvordan anbefalingsalgoritmer påvirker konkurransen mellom selgere på plattformer, samt hvordan prisparitetsklausuler påvirker bruken av anbefalingsalgoritmer og hvordan de sammen påvirker hvordan selgere velger å selge på en eller flere plattformer («multi-homing»). I policy-rapporten vil prosjektet oppsummere og adressere funn fra forskningsdelen av prosjektet som er relevante for konkurransepolitikken.