I det følgjande omtalast nokre av dei viktigaste aktivitetane i 2023.
Etterforskingssaka mot Rema, Coop og NorgesGruppen
I desember 2020 varsla Konkurransetilsynet vedtak mot Rema, Coop og NorgesGruppen for brot på forbodet mot konkurransehemmande samarbeid. I varselet er den foreløpige vurderinga at kjedene har samarbeida om å gje kvarandre sine prisjegerar tilgang til butikkane sine, slik at kjedene kan overvake og tilpasse seg prisane til konkurrentane. Tilsynet si vurdering i varselet er at dette samarbeidet har avgrensa priskonkurransen mellom daglegvarekjedene.
Etterforskinga held fram og er høgt prioritert av Konkurransetilsynet. Tilsynet har beslaglagt store mengder dokumentasjon frå kjedene, i tillegg til å hente informasjon frå andre kjelder. Partane har levert omfattande tilsvar og kommentarar til varselet, inkludert økonomiske og juridiske rapporter. Tilsynet vurderer materialet grundig og vil deretter konkludere.
Lokal konkurranse
I 2023 gjennomførte Konkurransetilsynet ei grundig kartlegging av den lokale konkurransen i daglegvaremarknaden. Tilsynet oppdaga at ein del av daglegvarekjedene sin omsetning er skjerma for lokal konkurranse og identifiserte lokalområda med spesielt høg konsentrasjon.
Daglegvarekjedene treng nasjonalt nærvær for å kjempe om kundane der dei er, nemleg i sine lokale marknader. Den lokale og nasjonale konkurransen er derfor i samspel. Lokal marknadsmakt påverkar kjedene sine nasjonale prisar og kan føre til høgare prisar. Samtidig setter dei nasjonale prisane vilkår for lokal konkurranse. Det er derfor viktig at tilsynet følgjer med på lokale konkurranseforhold.
Margin og lønnsemdstudie
Næringsministeren kunngjorde i januar 2023 at marginane i daglegvaremarknaden skulle undersøkast nærmare som ei følge av den høge prisveksten på daglegvarer. Konkurransetilsynet fekk i oppdrag å følge opp tiltaket på ein egna måte, og vedtok å kartleggje dei siste åras utvikling i både produktmarginar og lønnsemd på verksemdsnivå, hos daglegvarekjedene og eit utval leverandørar. Resultata skal brukast i arbeidet med å styrkje konkurransen i daglegvaremarknaden.
Undersøkingane vil gje unik innsikt i konkurransen i verdikjeda for daglegvarer. Mellom anna vil dei vise om prisøkningane dei siste åra var knytt til kostnadsaukingar hos leverandørar eller kjeder, eller om det var marginane som auka; korleis auka kostnader bevegar seg nedover i verdikjeda, og korleis auke i etterspurnad bevegar seg oppover i verdikjeda; forholdet mellom marginar hos eigne merkevarer (EMV) og merkevaremarginar; og om nokon deler av verdikjeda er særleg lønsame over tid.
Nærings- og fiskeridepartementet inviterte aktørane til eit innspelsmøte i juni 2023, der dei fekk leggje fram innspel til korleis undersøkinga burde gjennomførast. I etterkant har tilsynet innhenta store mengder informasjon og hatt fleire møter med aktørane. Arbeidet med å kvalitetssikre og ferdigstille resultata vil halde på inn i 2024.
Prisdanning i daglegvaremarknaden
15. desember 2023 publiserte Konkurransetilsynet rapporten om effekten av vindauga for prisjustering på konkurransen i daglegvaremarknaden. Ordninga med vindauge for prisjustering går tilbake til 2001 og inneber at endringar i leverandøranes listepris skjer til to faste tidspunkt kvart år, 1. februar og 1. juli. Rapporten konkluderte med at ordninga med faste prisjusteringar sannsynlegvis har virket konkurransehemmande, og at det vil vere til fordel for konkurransen viss dette systemet stansar.
Funna i rapporten gir viktig informasjon til konkurransemyndigheitene sitt vidare arbeid med daglegvaremarknaden. Les rapporten her
Prissignalisering/kommunikasjon av prisar i media
Utover hausten 2022 og vinteren 2023 såg ein ei auke i medieoppslag der aktørar i daglegvaremarknaden uttala seg om venta prisstigningar i etterkant av det såkalla vindauget for prisjustering 1. februar 2023. Slik informasjon kan skade konkurransen og føre til høgare prisar. Etter møter med fleire sentrale aktørar i daglegvaremarknaden snudde trenden, og tilsynet observerte at dei fleste daglegvareaktørane no svarar på spørsmål om framtidig prising med å seie at dette er informasjon som ikkje bør delast i media.
I møta vart aktørane oppmoda til å avstå frå å kommunisere kommande prisaukingar i media. Sjølv om signalisering av pris kan vere forbode etter konkurranselova, var ingen av møta baserte på mistanke om ulovleg åtferd.
Sjølv om Konkurransetilsynet meiner at møta gav positive resultat, held tilsynet fram med å vere særleg årvakne på kommunikasjon om framtidige prisar i daglegvaremarknaden.
Kartlegging av forskjellar i innkjøpsprisar
Konkurransetilsynet har sidan 2018 samla inn detaljert informasjon om kva dei tre største daglegvarekjedene betaler for varene frå ei rekke av dei største leverandørane i marknaden. Kartlegginga av prisforskjellar er ein viktig del av Konkurransetilsynet si oppfølging av daglegvaremarknaden, og vil derfor halde fram som ein del av tilsynet sitt arbeid med konkurransen i marknaden.
Kartlegging av forskjellar i innkjøpsprisar viser at forskjellane har gått vesentleg ned frå undersøking starta.
Høyring om forslag til reduksjon i dei konkurransefremmande tiltaka i meierisektoren
Dei konkurranseframande tiltaka i meierimarknaden vart innført i 2007 og hadde til formål å styrkje konkurransen i meierimarknaden ved å kompensere for ulike ulemper aktørar møter i konkurransen mot Tine.
Regjeringa sendte 10. juli 2023 på høyring eit forslag om å redusere dei konkurransefremmande tiltaka. Forslaget innebar å fjerne distribusjonstilskotet på mjølk og ein del av den spesielle kapitalgodtgjeringa til meieriselskap utanom Tine. Konkurransetilsynet advarte i sitt høyringssvar mot at forslaget ville føre til ein svekking av ein allereie svak og skjør konkurranse i meierimarknadene.
Regjeringa har likevel vedtatt å kutte i dei konkurransefremmande tiltaka i samsvar med forslaget. Endringane trer i kraft 1. juli 2024.
Daglegvarerapport
Konkurransetilsynet har publisert ein daglegvarerapport for 2023. I rapporten skildrar tilsynet konkurransen i marknaden og forklarer bakgrunnen for det arbeidet tilsynet gjer. I rapporten peikar tilsynet på kva tiltak som må til for å betre forholda for sunn konkurransen i marknaden.